søndag 10. februar 2019

Les for livet! - fra runer til Snapchat


Å være lese-og skrivekyndig i dag er jammen ikke bare bare. I det mylderet av tekstuttrykk vi omgir oss med er det en kunst å skille relevant fra irrelevant og fakta fra fiksjon. Fra ord hugget i stein, er tekster vi nå omgir oss med i stadig endring. Det du leste i morges er endret om ettermiddagen, eller kanskje til og med borte. Du skal ikke bare lese en tekst, men tolke multimodale tekstuttrykk, fra alle slags avsendere til alle døgnets tider, som kanskje forsvinner etter 10 sekunder. Og ikke må du oppsøke tekstene selv heller, for de oppsøker deg.

Det er noe helt annet å ha tekstkompetanse i dag, enn hva det var da jeg var ung. Jeg var flink til å lese. Jeg leste Nancy Drew og teksten på tv da det var Derreck på fredagskvelden. Og jeg skrev dagbok, uten emojis. På skolen hadde vi Hva leste du nå? og LØKO. Det som stod i avisa var sant. Husker du det?

Godt inspirert av Unescos definisjon av literacy vil jeg si at det å være lese-og skrivekyndig i dag er å ha god tekstkompetanse. Det innebærer både avkoding og forståelse, men også evnen til å anvende det du leser og uttrykke deg skriftlig i ulike situasjoner. Du må kunne tolke ulike tekstuttrykk, bestående av både verbaltekst, visuelle og auditive uttrykk. Du må også tolke tekster og tenke kritisk. Aldri har vel det vært viktigere. Du skal anvende denne kunnskapen til å utvikle deg selv som menneske og ta del i dagliglivet ditt og i samfunnet for øvrig. Tekstkompetanse bidrar til demokrati.

Tekstkompetanse er dynamisk. Måten du leser på og det du leser, endrer seg gjennom livet og gjennom samfunnsutviklingen. Du som er lesekyndig bør også kunne følge med på denne utviklingen, og lære deg det som hele tiden trengs for å være i stand til å kommunisere i tiden.
Denne kompetansen skal elevene våre ha med seg ut av skolen og inn i livet. Resten av livet.

Hva sier læreplanen om tekstkompetanse? Og hvordan gjenspeiler kjerneelementene i norskfaget dette? Dette skal jeg undersøke i neste innlegg.

Kilde:
Penne, Sylvi (2010). Litteratur og film i klasserommet. Oslo: Universitetsforlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dere inspirerer meg!

Jeg blir inspirert av dere, men lurer samtidig på hvordan tiden skal strekke til. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre og lese og prøv...