Jeg er Marthe - adjunkt med tilleggsutdanning og litt til. Jeg tok almenlærerutdanning på HINT midt på nittitallet. Senere har jeg studert spansk og tatt videreutdanning i norsk. Jeg underviser i mat og helse, spansk og norsk i år, og er kontaktlærer for en flott bukett niendeklassinger.
Når man har vært lærer i over 20 år trenger man nye impulser i jobben. I 2015 begynte jeg som lærer på ungdomstrinn, etter å ha jobbet på små- og mellomtrinn i mange år. Det betyr at jeg har erfaring fra hele grunnskolen - fra å ta i mot elever fra barnehagen, til å sende dem ut og over i videregående skole.
I 2017 studerte jeg norsk 2 (5.-10. trinn) ved NTNU gjennom kfk-ordningen, og det gav meg lyst til å lære mer. Noe av det mest spennende med det studiet var det å lære om multimodalitet, gjennom arbeid med digital fortelling. Det har jeg brukt i ulike former og fag etterpå. Jeg er også veldig glad i litteratur.
Nå er jeg tilbake på skolebenken igjen, og jeg håper at dette studiet vil hjelpe meg til å være i forkant når nye læreplaner skal innføres. Jeg ønsker å utvikle min egen lærerpraksis, slik at elevene opplever norskfaget som mer relevant. Jeg er spent på å prøve meg ute i den digitale verden, og kjenner litt på stress ved å skulle blogge. Men, jeg gleder meg til å få nettopp nye perspektiver på norskdidaktikk.
Når man har vært lærer i over 20 år trenger man nye impulser i jobben. I 2015 begynte jeg som lærer på ungdomstrinn, etter å ha jobbet på små- og mellomtrinn i mange år. Det betyr at jeg har erfaring fra hele grunnskolen - fra å ta i mot elever fra barnehagen, til å sende dem ut og over i videregående skole.
I 2017 studerte jeg norsk 2 (5.-10. trinn) ved NTNU gjennom kfk-ordningen, og det gav meg lyst til å lære mer. Noe av det mest spennende med det studiet var det å lære om multimodalitet, gjennom arbeid med digital fortelling. Det har jeg brukt i ulike former og fag etterpå. Jeg er også veldig glad i litteratur.
Nå er jeg tilbake på skolebenken igjen, og jeg håper at dette studiet vil hjelpe meg til å være i forkant når nye læreplaner skal innføres. Jeg ønsker å utvikle min egen lærerpraksis, slik at elevene opplever norskfaget som mer relevant. Jeg er spent på å prøve meg ute i den digitale verden, og kjenner litt på stress ved å skulle blogge. Men, jeg gleder meg til å få nettopp nye perspektiver på norskdidaktikk.
Så kjekt at du allerede har jobbet med digitale fortellinger. I hvilke fag har du brukt det, og hvilke oppgaver fikk elevene?
SvarSlettJeg har brukt det både i norsk, spansk og krle. I norsk fikk elevene en oppgave hvor de skulle remediere en korttekst (Twitternovelle, seksordsnovelle eller egenprodusert), og fylle inn tomrommene ved bruk av visuelle og auditive virkemidler. I spansk skulle de fortelle om seg selv og familien, og i krle var oppgaven å sammenligne to verdensreligioner. Godt egnet til alle tre formål.
Slett