torsdag 17. januar 2019

Hei!

Jeg er Marthe - adjunkt med tilleggsutdanning og litt til. Jeg tok almenlærerutdanning på HINT midt på nittitallet. Senere har jeg studert spansk og tatt videreutdanning i norsk. Jeg underviser i  mat og helse, spansk og norsk i år, og er kontaktlærer for en flott bukett niendeklassinger.

Når man har vært lærer i over 20 år trenger man nye impulser i jobben. I 2015 begynte jeg som lærer på ungdomstrinn, etter å ha jobbet på små- og mellomtrinn i mange år. Det betyr at jeg har erfaring fra hele grunnskolen - fra å ta i mot elever fra barnehagen, til å sende dem ut og over i videregående skole.

I 2017 studerte jeg norsk 2 (5.-10. trinn) ved NTNU gjennom kfk-ordningen, og det gav meg lyst til å lære mer. Noe av det mest spennende med det studiet var det å lære om multimodalitet, gjennom arbeid med digital fortelling. Det har jeg brukt i ulike former og fag etterpå. Jeg er også veldig glad i litteratur.

Nå er jeg tilbake på skolebenken igjen, og jeg håper at dette studiet vil hjelpe meg til å være i forkant når nye læreplaner skal innføres. Jeg ønsker å utvikle min egen lærerpraksis, slik at elevene opplever norskfaget som mer relevant. Jeg er spent på å prøve meg ute i den digitale verden, og kjenner litt på stress ved å skulle blogge. Men, jeg gleder meg til å få nettopp nye perspektiver på norskdidaktikk

2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du allerede har jobbet med digitale fortellinger. I hvilke fag har du brukt det, og hvilke oppgaver fikk elevene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt det både i norsk, spansk og krle. I norsk fikk elevene en oppgave hvor de skulle remediere en korttekst (Twitternovelle, seksordsnovelle eller egenprodusert), og fylle inn tomrommene ved bruk av visuelle og auditive virkemidler. I spansk skulle de fortelle om seg selv og familien, og i krle var oppgaven å sammenligne to verdensreligioner. Godt egnet til alle tre formål.

      Slett

Dere inspirerer meg!

Jeg blir inspirert av dere, men lurer samtidig på hvordan tiden skal strekke til. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre og lese og prøv...