torsdag 21. februar 2019

Digital fortelling i klasserommet

"Språk, tekst og kommunikasjon er dynamiske størrelser, og det er store forskjeller mellom ulike generasjoner og sosiale grupper i måten vi omgås disse fenomenene på. Som norsklærer har du ansvaret for å være bevisst dette mangfoldet og for å anerkjenne at elever har ulike holdninger og synspunkter på hva som er gode, viktige og interessante tekster". (Fjørtoft: 86)
En stor del av de tekstene elevene våre omgir seg med er multimodale tekster, derfor er jeg enig i at vi som norsklærere må utvide det tradisjonelle tekstbegrepet. For å møte kravet til tekstkompetanse elevene våre møter i framtida, bør vi ta multimodale tekster på alvor. Jeg tør også påstå det motiverer.

Professor Rich Mayers multimediaprinsipper fra boka Digital studieteknikk av Marianne Hagelia handler om presentasjoner eller foredrag, men prinsippene har absolutt overføringsverdi til digital fortelling. (Hagelia: 143 - 146). De minner oss på at mennesker lærer bedre når tekst eller fortellerstemme og bilder utfyller hverandre. En vennlig, menneskelig fortellerstemme er bedre for læring enn formell stemme, og dine egne ord kommuniserer bedre enn et adoptert språk. Dette etterstreber vi å få til i digital fortelling.

Digital fortelling er ikke noe nytt, men det er relativt nytt for meg. Det er nesten litt merkelig, for det er jo så enkelt! Dessuten kan det brukes på alle trinn i alle fag.

Nedenfor sier jeg litt om hva digital fortelling er, hvordan det kan brukes og noen fordeler og ulemper med digital fortelling som verktøy i norsk og andre fag.



Kilder:

Fjørtoft, Henning. (2014). Norskdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Hagelia, Marianne.(2017). Digital studieteknikk. Oslo: Cappelen Damm. 

8 kommentarer:

  1. Interessant det du sier i youtube-videoen, om at digital fortelling motiverer elevene i norskfaget og gir gode muligheter for tilpasset opplæring. Brukte du Photostory 3 for å lage videoen i blogginnlegget?
    Hvor lang tid bruker dere på skolen, når dere jobber med en digital fortelling?
    Enig med deg i at det er lurt å begynne med enkle, brukervennlige program. En skal jo bruke tiden på å lære med, ikke om digitale verktøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg brukte PhotoStory 3 i blogginnlegget. Det varierer veldig hvor lang tid vi bruker. Norskoppgaven med remediering bruker vi en heldag på, og da har elevene god tid. I andre oppgaver kombinerer jeg gjerne med hjemmearbeid, slik at de får snakke inn i fred og ro. Det tar ikke så mye lenger tid enn en "vanlig" PowerPoint-presentasjon, så de får omtrent like mye tid på skolen som jeg ville gitt på en annen oppgave.

      Slett
  2. Jeg har ingen erfaring med digitale fortellinger og ble veldig inspirert av innlegget ditt. Jeg tror dette kan være en god måte å variere undervisningen på. Imidlertid fikk jeg ikke helt med meg om du viser de ulike digitale fortellingene i klasserommet - slik at elevene får se hverandres fortellinger?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du likte det! Det kommer litt an på innhold og lengde om vi ser alle. Remediering av korttekster er korte fortellinger på rundt 1 minutt, og da viser vi alle. Da kommenterer vi og vurderer dem i fellesskap. I spansk viser vi også alle, med mindre spesielle hensyn skal tas. I sammenligningsoppgaven i krle valgte jeg ut noen som belyste ulike religioner.

      Slett
  3. Utrolig spennende med digital fortelling! Du forklarer det på en superenkel og god måte, og det inspirerer. Ikke minst dette med god planlegging, og et godt oppsett for det. Det var rett og slett veldig lurt. Dette må kunne fungerer i mange fag, også på vgs-nivå. Men hva med tidsbruken? Hvor mye tid setter du av til et slikt prosjekt, og hvor mye jobber elevene ev hjemme med dette f eks? Får i alle fall veldig lyst til å prøve ut dette, ser allerede mange måter jeg kan bruke det på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vanskelig å anslå tidsbruk, for det kommer jo helt an på oppgaven. Det kan ta fra en halvtime til mange timer, alt etter hva man er ute etter. Elevene tar det tekniske veldig raskt, men de som virkelig vil utnytte de ulike modalitetenes muligheter trenger lenger tid. Prøv dere frem med noe enkelt til å begynne med, og så finner dere ut av det. Del gjerne oppgaveideer!

      Slett
  4. Inspirerende innlegg om digital fortelling! Et genialt verktøy, som du jo poengterer kan brukes på alle trinn i alle fag. Jeg kommer garantert til å prøve det ut i klasserommet når jeg blir norsklærer. :)

    SvarSlett

Dere inspirerer meg!

Jeg blir inspirert av dere, men lurer samtidig på hvordan tiden skal strekke til. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre og lese og prøv...